سلام بلاگ

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۱

شیعه و قرآن


شیعه و قرآن



در این مطلب قصد داریم به آیاتی از قرآن کریم که به امامان و شیعیان مرتبط است بپردازیم. 



ماجرای غدیر خم:



یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿۶۷﴾


ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملا (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‏ای و خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم نگاه میدارد، و خداوند جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمیکند. (۶۷)

در این آیه خداوند به پیامبر دستور می دهد که پیام او را به مردم برساند. از قسمت ((وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ))

می توان فهمید که این پیام خداوند از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر به مردم نرسد دین اسلام نابود خواهد شد 

گویی پیامبر (ص)  هیچ پیامی را به مردم نرسانده است.بعد از پیامبر افراد زیادی قصد این را داشتند که با تفسیر غلط آیات قرآن دین اسلام به نفع خود تغییر دهند.نتیجه این کار چیزی جز نفاق و تفرقه میان مسلمانان نبود.این همان پیامی است که نقشه منافقان و فاسقان را برای نابودی دین اسلام باطل می کند. 


این پیام که خداوند بر آن تأکید فراوان دارد خبر جانشینی امام علی (ع) به جای پیامبر(ص) است. امام علی (ع) همان شخصی بود که سنت پیامبر را زنده نگه داشت و آن را برای مسلمانان حفظ کرد و اسلام ناب محمدی را به مسلمانان پس از پیامبر معرفی کرد تا مردم با کمک این بزرگوار و فرزندان پاک ایشان راه راست پیدا کنند و به بهشت الهی راه یابند.


خداوند در این آیه افرادی را که واقعه غدیر را دروغ پندارند و یا با این دستور خدا مخالفت نمایند را کافر خوانده و هدایت را از آنان دور کرده است. 


الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا﴿۳﴾( سورة مائدة) 


امروز کافران از (زوال) آئین شما مایوس شدند، بنابراین از آنها نترسید و از (مخالفت) من بترسید، امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم


بهترین مخلوقات خدا:


 إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ أُولَئک هُمْ خَیرُ الْبرِیَّةِ(  7) جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبهِمْ جَنَّت عَدْنٍ تجْرِى مِن تحْتهَا الأَنهَرُ خَلِدِینَ فِیهَا أَبَداًرَّضىَ اللَّهُ عَنهُمْ وَ رَضوا عَنْهُذَلِک لِمَنْ خَشىَ رَبَّهُ‏( 8)


(اما) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خدا) هستند. (۷)


پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهای بهشت جاویدان است که نهرها از زیر درختانش جاری است، همیشه در آن می‏مانند، هم خدا از آنها خشنود است و هم آنها از خدا خشنود، و این (مقام والا) برای کسی است که از پروردگارش بترسد. (۸)


علی(ع) و شیعیانش خیر البریه‏اند در روایات فراوانى که از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها ، و همچنین در منابع معروف شیعه نقل شده ، آیه اولئک هم خیر البریة ( آنها بهترین مخلوقات خدا هستند ) به على (علیه ‏السلام‏) و پیروان او تفسیر شده است.


حاکم حسکانى نیشابورى که از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است این روایات را در کتاب معروفش شواهد التنزیل با اسناد مختلف نقل مى ‏کند ، وتعداد آن بیش از بیست روایت است که به عنوان نمونه چند روایت را از نظر مى ‏گذارنیم:


1 -ابن عباس مى‏ گوید : هنگامى که آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة نازل شد پیغمبر اکرم (صلى‏ الله ‏علیه ‏وآله ‏وسلّم‏) به على (علیه‏ السلام‏) فرمود:هو انت و شیعتک تاتى انت و شیعتک یوم القیامة راضیین مرضیین ، و یاتى عدوک غضبانا مقحمین : منظور از این آیه تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت وارد عرصه محشر مى‏ شوید در حالى که هم شما از خدا راضى و هم خدا از شما راضى است و دشمنت خشمگین وارد محشر مى ‏شود و به زور به جهنم مى‏ رود ( در بعضى از نسخه‏ هاى حدیث مقمحین آمده است که به معنى بالا نگاهداشتن سر به وسیله غل و زنجیر مى‏ باشد).


2 -در حدیث دیگرى از ابو برزه آمده است که وقتى پیغمبر اکرم (صلى‏ الله ‏علیه‏ وآله ‏وسلّم‏) این آیه را قرائت کرد ، فرمود : هم انت و شیعتک یا على ، و میعاد ما بینى و بینک الحوض : آنها تو و شیعیانت هستید ، اى على ! و وعده من و شما کنار حوض کوثر است!.


3 -در حدیث دیگرى از جابر بن عبد الله انصارى آمده است که ما خدمت پیغمبر اکرم (صلى ‏الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلّم‏) کنار خانه خدا نشسته بودیم على (علیه ‏السلام‏) به سوى ما آمد ، هنگامى که چشم پیامبر (صلى ‏الله‏ علیه‏ وآله‏ و سلّم‏) به او افتاد فرمود : قد اتاکم اخى : برادرم به سراغ شما مى‏ آید سپس رو به کعبه کرد : فقال و رب هذه البنیة ! ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة : به خداى این کعبه قسم که این مرد و شیعیانش در قیامت رستگارانند سپس رو به سوى ما کرد و افزود : اما و الله انه اولکم ایمانا بالله ، و اقومکم بامر الله ، و اوفاکم بعهد الله و اقضاکم بحکم الله و اقسمکم بالسویة ، و اعدلکم فى الرعیة ، و اعظمکم عند الله مزیة .


قال جابر : فانزل الله : ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة فکان على اذا اقبل قال اصحاب محمد (صلى‏ الله‏ علیه ‏وآله ‏وسلّم‏) قد اتاکم خیر البریة بعد رسول الله.


به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ایمان آورد ، و قیام او به فرمان خدا بیش از همه شما است ، وفایش به عهد الهى از همه بیشتر ، و قضاوتش به حکم الله افزونتر ، و مساواتش در تقسیم ( بیت المال ) از همه زیادتر ، عدالتش در باره رعیت از همه فزونتر ، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است.


جابر مى ‏گوید : در اینجا خداوند آیه ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریة را نازل فرمود و از آن به بعد هنگامى که على (علیه‏ السلام‏) مى‏آمد یاران محمد (صلى ‏الله ‏علیه ‏وآله ‏وسلّم‏) مى‏ گفتند : بهترین مخلوق خدا بعد از رسول الله آمد ! .

(تفسیر نمونه)



زکات دادن امام علی(ع) هنگام رکوع

«اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصلَّوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ».   مائده/    ٥٥


سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده‏اند و نماز را بر پا می‏دارند و در حال رکوع زکات می‏پردازند. (۵۵)

بسیاری از مفسّران و محدثان در شأن نزول این آیه نقل کرده ‏اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است . 


«سیوطی» در «الدّرالمنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می‏کند که علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضاء کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد ، و پیامبر (ص) از او پرسید: «چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟»، که آن مرد سائل اشاره به امیرالمومنین علی (ع) کرد و گفت: «آن مرد که در حال رکوع است». و در این هنگام آیه «اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ ...» نازل شد. (تفسیر الدر المنثور 2/293).



تنها این آیات نیست که در مورد امامان معصوم و شیعیان است. بلکه هر آیه ای در قرآن که مومنین و صالحین را خطاب می کند در واقع معصومین (ع) و شیعیان خالص آن ها  را خطاب می کند. 

  • ۹۴/۰۹/۰۶
  • Alireza Sattari

نظرات (۲)

  • باشگاه مدیران آینده
  • یاعلی
    پاسخ:
    با تشکر فراوان
    مرسی از مطالب خیلی عالی بود به وبلاگ منم سر بزنید لطفا
    http://salamstudents.blog.ir/
    پاسخ:
    خیلی ممنون از نظرات شما . حتما از وبلاگ شما بازدید خواهم کرد

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.