سلام بلاگ

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۱


شیعه و قرآن (بخش دوم)

این مطلب در ادامه مطلب قبلی شیعه و قرآن است. 

١- آیه تطهیر


آیه شریفه « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا » [احزاب   /33] ؛ خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد


در" إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً"کلمه" انما" در آیه انحصار خواست خدا را مى‏رساند، و مى‏فهماند که خدا خواسته که رجس و پلیدى را تنها از اهل بیت دور کند، و به آنان عصمت دهد، و کلمه" أَهْلَ الْبَیْتِ" چه اینکه صرفا براى اختصاص باشد، تا غیر از اهل خانه داخل در حکم نشوند، و چه اینکه این کلمه نوعى مدح باشد، و چه اینکه نداء، و به معناى" اى اهل بیت" بوده باشد، على اى حال دلالت دارد بر اینکه دور کردن رجس و پلیدى از آنان، و تطهیرشان، مساله‏اى است مختص به آنان، و کسانى که مخاطب در کلمه" عنکم- از شما" هستند.

بنا بر این در آیه شریفه در حقیقت دو قصر و انحصار بکار رفته، یکى انحصار اراده و خواست خدا در بردن و دور کردن پلیدى و تطهیر اهل بیت، دوم انحصار این عصمت و دورى از پلیدى در اهل بیت.

تفسیرالمیزان


روزی رسول خدا برای  خطبه‌ای خواند و فرمود:«. . . ای گروه مردم! اهل بیت من اقوام نزدیک من و فرزندانم هستند. آنها گوشت و خون منند. از شما در روز قیامت درباره آنها سؤال می‌شود. بدانید که با آنها چه رفتاری خواهید داشت. هر کس آنها را آزار کند مرا آزار کرده و هر کس به آنها ستم کند به من ستم کرده است. یاری آنها یاری من و عزّت آنها عزّت من است. هر کس «هدایت» را از غیر آنها طلب کند، مرا تکذیب کرده است. از خدا بترسید، که هر کس با آنها دشمنی کند من با او دشمنم و هر کس را که من دشمن او باشم وای بر او!» 


فخر رازی یکی از علمای بزرگ اهل تسنّن است که در کتاب تفسیرش می‌گوید:«آل محمد یعنی کسانی که بیشترین تعلّق را به رسول خدا دارند و شکی نیست که علی و فاطمه و حسن و حسین به او از سایرین نزدیک‌ترند. و این امری بسیار معلوم و متواتر است که آنها آل محمدند. اگر کسی بگوید آل محمد بستگان پیامبرند، باز هم آن چهار نفر خواهند بود. و اگر کسی بگوید آل محمد امّت پیامبرند، باز هم آن چهار نفر آل محمد هستند. پس در هر حال، علی و فاطمه و حسن و حسین، آل محمد هستند.» 


برای اطمینان از این که اهل بیت چه کسانی هستند میتوانید به حدیث کساء مراجعه کنید. ان شاءالله در آینده این حدیث زیبا و نورانی در این وبلاگ قرار داده خواهد شد. 




١- آیه مباهله


«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ» (آل‏ عمران-    61)

پس هر کس با تو در باره بندگى و رسالت عیسى(علیه السلام) مجادله کرد بعد از علمى که از مطلب یافتى، به ایشان بگو بیائید ما فرزندان خود، و شما فرزندان خود را، ما زنان خود و شما زنان خود را، ما نفس خود، و شما نفس خود را بخوانیم و سپس مباهله کنیم و دورى از رحمت خدا را براى دروغگویان که یا مائیم، یا شما، درخواست کنیم .



 مفسرین هم اتفاق دارند و روایات هم متفقند، تاریخ هم مؤید است که رسول خدا، وقتى براى مباهله حاضر مى‏شد احدى به جز على و فاطمه و حسنین(علیه السلام) را با خود نیاورد، پس از ناحیه آن جناب کسى حضور به هم نرسانید مگر دو نفس، و دو ابن و یک زن و با آوردن اینان رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، امر پروردگارش را امتثال نمود.

تفسیرالمیزان


  • ۹۴/۱۰/۰۲
  • Alireza Sattari

شیعه و قرآن

نظرات (۳)

  • باشگاه مدیران آینده
  • به نام خدا
    سلام
    مثل همیشه مطلب بسیار خوبی داشتید و منبع آن هم که ذکر شده بود
    خیلی عالیه 
    موفق باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    با تشکر فراوان. 
  • Ahmadreza Khanari
  • به به چه عالی
    پاسخ:
    با تشکر

  • مهدی ابوفاطمه
  • لایک
    مطالب عالی و آموزنده میذارین
    موفق باشید
    پاسخ:
    با تشکر

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.