سلام بلاگ

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
  • ۱
  • ۰

شیعه و قرآن (٤)



این مطلب در ادامه مطالب قبلی با عنوان ((شیعه و قرآن)) است و سعی داریم در این مجموعه مطالب آیاتی از قرآن که در شأن و مقام معصومین(ع) و شیعیان آنها وارد شده را بررسی نماییم. 

سوره نسا :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ...  ﴿ ۵۹﴾

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید



ما نمى توانیم جمله : (و اولى الامر منکم ) را حمل کنیم بر جماعتى که براى حل و عقد امور جامعه دور هم جمع مى شوند، و معنا ندارد بفرماید اجتماعیه اهل حل و عقد را اطاعت کنید، حال فرمان را به هر معنایى که تفسیرش بکنیم بالاخره معناى درستى دست نمى دهد.


به ناچار باید بگوییم منظور از اولى الامر افرادى از امتند که در گفتار _ و کردارشان - معصومند، و به راستى اطاعتشان واجب است، _ به عین همان معنایى که اطاعت خدا و رسولش واجب است، و چون ما قدرت تشخیص و پیدا کردن این افراد را نداریم _ بناچار محتاج مى شویم به این که خود خداى تعالى در کتاب مجیدش و یا به زبان رسول گرامیش این افراد را معرفى کند، و به نام آنان تصریح نماید، قهرا آیه شریفه با کسانى منطبق مى شود که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله ) در روایاتى که از طرق ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) تصریح به نام آنان کرده، و فرموده اولى الامر اینان هستند.

(تفسیر المیزان)

در واقع خداوند در این آیه دستور داده که بدون هیچ شرطی از خود او و رسولش و اولیای امر اطاعت نماییم. 

در حالی که طبق آیات قرآن و احادیث معصومین اطاعت از افراد عادی و عامه مردم باید به شرط این باشد که دستوری مخالف فرمان الهی ندهند. و حتی خداوند فرموده اگر والدینتان شما را به شرک و امری مخالف فرمان خدا خواندند آنها را اطاعت نکنید. در حالی که همه ما از مقام بالا و احترامی که خداوند در قرآن برای والدین قائل شده مطلعیم. پس بنا بر مطالبی که بیان شد اولی الامر که خداوند اطاعت از آنها را بدون هیچ شرطی آورده باید از بندگان پاک و معصوم خدا باشند و هرکسی نمی تواند به این مقام دست یابد. از احادیث مختلفی که از رسول اکرم(ص) به ما رسیده و همچنین طبق آیات دیگری از قرآن و همچنین متنی که از تفسیر المیزان آورده شده مشخص می شود که اولی الامر ائمه اطهار (ع) هستند. 




سوره توبة:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ ﴿. ۱۱۹﴾

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید از خدا پروا کنید و با راستان باشید (۱۱۹)

و در تفسیر برهان از ابن شهراشوب از تفسیر ابى یوسف بن یعقوب بن سفیان روایت کرده که گفت : مالک بن انس از نافع از ابن عمر براى ما حدیث کرد که گفت : خداوند در آیه (یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله ) صحابه رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) را دستور داده که از خدا بترسند، آنگاه گفته است که مقصود از صادقین در جمله (کونوا مع الصادقین ) رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) و اهل بیت آن جناب است.

 و در الدر المنثور از ابن عباس و نیز از ابن عساکر از ابى جعفر آورده که در تفسیر آیه (و کونوا مع الصادقین ) گفته اند: مقصود از صادقین على بن ابیطالب (علیه السلام ) است.

(تفسیر المیزان)



سوره شوری:

...قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُربی...﴿.  ۲۳﴾

بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان 


 مـراد از مـودت بـه قـربـى، دوسـتـى خـویـشـاونـدان رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـلیـه و آله وسـلّم ) - کـه هـمـان عـتـرت او از اهـل بـیـتـش بـاشـنـد - اسـت و بـر طـبـق ایـن تـفـسـیـر روایـاتـى هـم از طـرق اهل سنت، و اخبار بسیار زیادى از طرق شیعه وارد شده که همه آنها آیه را به مودت عترت و دوسـتـى بـا آن حضرات (علیهم السلام ) تفسیر کرده، اخبار متواترى هم که از طرق دو طائفه بر وجوب مودت اهل بیت و محبت آن حضرات رسیده، این تفسیر را تاءیید مى کند.

پس مودتى که اجر رسالت فرض شده چیزى ماوراى خود رسالت و دعوت دینى و بقاء و دوام آن نیست. پس بنابراین تفسیر، مفاد آیه شریفه هیچ تغایرى با آیات دیگر که اجر رسالت را نفى مى کنند ندارد.

(تفسیر المیزان)




  • ۹۵/۰۶/۰۲
  • Alireza Sattari

نظرات (۲)

  • باشگاه مدیران آینده
  • سلام علیکم
    بسیار عالی بود
    ان شاءالله خداوند همه ما را در دنیا و آخرت با اهل بیت پیامبر صلوات الله علیه وآله محشور فرماید.
    یاعلی
    پاسخ:
    با سلام
    از همراهی شما استاد گرامی بسیار ممنونم. ان شاء الله همواره مورد تایید و رضای معصومین (ع) باشیم 
  • محمد آذرکار
  • بسیار خوب بود آیاتی که در شان امام زمان هست هم در قرآن میباشد.
    پاسخ:
    ان شاء الله در مطالب بعدی با عنوان شیعه و قرآن به آیاتی که در شان صاحب الزمان (عج) و در مورد قیام آن حضرت نازل شده می پردازیم. 
    از این که این وبلاگ را دنبال می کنید و همچنین از نظر ارزنده شما متشکرم. 
    یاعلی

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.